8 tips voor een succesvolle carrièreswitch
1,5 miljoen Belgen zijn tussen maart vorig jaar en januari 2021 op tijdelijke werkloosheid gezet. Voor sommigen was dat inderdaad tijdelijk. Maar voor anderen, kappers, schoonheidsspecialisten, sommeliers, podiumbouwers, luchthavenpersoneel, etc… is er momenteel nog geen licht aan het einde van de tunnel. Sommigen onder hen willen weg uit deze uitzichtloze situatie en overwegen een overstap naar een nieuw beroep in een andere sector. In dit artikel geef ik je 8 tips die je helpen om je professionele ervaring te veranderen en zo een succesvolle carrièreswitch te maken.
Overstappen van de ene sector naar de andere is voor velen geen evidentie. Je hebt misschien wel de vacature gevonden waar je voor wilt solliciteren, maar je hebt geen eerdere ervaringen opgedaan in deze sector of domein. Hoe bewijs je aan je toekomstige werkgever dat je deze nieuwe functie waard bent?
Volgens Dr. Dawn Graham, carrièrecoach en auteur van het boek ‘Switchers: how smart professionals change careers and seize succes’, schuilt de sleutel tot een succesvolle carrièreswitch in het veranderen van je professionele ervaring.
1. Start met zelfreflectie
Iedereen heeft overdraagbare vaardigheden. Ook al denk je van niet. Sommige van deze vaardigheden kunnen betrekking hebben op je huidige functie, maar anderen kunnen dingen zijn die je routinematig doet zonder dat je daarvoor erkenning krijgt bij je jaarlijkse evaluatie.
Ga dus nadenken over je overdraagbare vaardigheden. Bekijk jouw afgelopen prestaties en bekijk de verschillende stappen die je tot deze prestatie hebben geleid. Als je dit met verschillende prestaties doet, zul je al snel een patroon van sterke punten opmerken. Je kan ook aan een collega vragen naar jouw sterke punten. Maak een lijst van deze sterke punten waarop je wilt voortbouwen. Deze vaardigheden kunnen je wijzen op de volgende stap in jouw carrière.
2. Onderzoek de omgeving
Bij het overwegen van je carrièreswitch is het belangrijk om te achterhalen welke vaardigheden, kennis en ervaringen het meest relevant zijn voor de beoogde functie. Ga met de nodige leergoesting aan de slag om zo veel mogelijk te leren over je toekomstige functie, bedrijf en sector. Doe onderzoek naar de omgeving waarin je aan de slag gaat.
Praat met professionals uit de sector. Volg online cursussen of webinars. Woon professionele (online) beurzen en evenementen bij. Leer met welke technologieën het bedrijf aan de slag gaat. Zoek op welke trends er in deze sector aan de gang zijn en welke factoren de sector kunnen ontwrichten. Enzovoort.
3. Wees aanwezig op sociale media
Hoe beter je kunt aantonen aan je toekomstige werkgever dat je het meent om te solliciteren voor een nieuwe functie, hoe geloofwaardiger je zult lijken.
Door sociale mediakanalen zoals Linkedin of Twitter te gebruiken kan je aan personal branding doen en jezelf een nieuwe naam geven in je nieuwe carrièregebied.
Deel relevante en interessante artikels binnen je online netwerk. Reageer positief op relevante posts. Maak je lid van relevanten groepen en -verenigingen. Ontwikkel een netwerk van contacten in de nieuwe branche.
4. Ken je potentiële werkgever
Om jezelf succesvol te positioneren tijdens een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je de uitdagingen kent die het bedrijf of de afdeling waarin je terechtkomt probeert op te lossen.
Je kan tijdens het sollicitatiegesprek gerust de vraag stellen met welke uitdagingen ze op dit moment geconfronteerd worden. Vervolgens kan je voorbeelden uit jouw vorige jobs selecteren die het beste aansluiten bij wat het bedrijf in de functie zoekt. Beschouw deze uitdagingen als een opportuniteit om jezelf te verkopen.
5. Kies je ervaringen
Selecteer ervaringen die het beste aansluiten bij de nieuwe functie. De ervaringen moeten verband houden met de job waarnaar je solliciteert. Hoe indrukwekkend ook de ervaring mag zijn, zonder verband zal je geen indruk maken op je toekomstige werkgever.
Zorg dat deze ervaringen in jouw LinkedIn-profiel duidelijk aanwezig zijn. Zo voorkom je dat jouw nieuwe werkgever in de war raakt als hij jouw CV bekijkt en vervolgens op LinkedIn gaat kijken en een heel ander soort ervaring uitgelicht ziet.
6. Leg niet de nadruk op je huidige functietitel
Jouw huidige functietitel kan voor verwarring zorgen bij iemand in een andere sector. Dit kan de mening van de rekruteerder over jouw sollicitatie beïnvloeden.
Concentreer je dus niet op jouw functietitel, maar leg de nadruk op je waarde en vaardigheden die je in de huidige en eerdere functie hebt ontwikkeld.
7. Verantwoord je omschakeling
Elke rekruteerder wil weten waarom jij deze job bij dit bedrijf op dit moment verkiest. Je antwoord op deze vraag is zeer belangrijk als je een carrièreswitch wilt doen. Deze vraag moet je zo sterk mogelijk beantwoorden.
Toon ook aan dat je veel tijd hebt besteed aan het bestuderen van de sector en dat je nagedacht hebt over wat je wilt in een job.
8. Neem een coach
Als je niet weet welke richting je uit moet, dan is het nemen van een loopbaan- of jobcoach zeker het overwegen waard.
Een goede coach helpt jou om je loopbaanvragen te beantwoorden, je talenten en vaardigheden te ontdekken en zo beter inzicht te krijgen in wat je exact wilt.
Mits je aan een aantal voorwaarden voldoet, kan je zelf beroep doen op loopbaancheques van de Vlaamse overheid. Een loopbaancheque kost slechts 40 euro. De overheid vult 510 euro aan. Bij een eerste cheque heb je recht op 4u loopbaanbegeleiding. Een tweede geeft je recht op 3 uur. Dit is dus zeker het overwegen waard.
(geschreven door Ulrich Petré op 14 januari 2021)
< terug
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]
Kerkeveld 18
2230 Herselt (België)
BE 0765.493.415
+32 496 47 81 58
info@puvacoaching.be
Linkedin
Instagram
Facebook
Maak een afspraak