Opinie: Digitale strategie als kompas voor een duurzame onderneming
De meeste ondernemers van vandaag zijn zich ervan bewust dat hun onderneming één of meerdere digitale transformaties moet ondergaan om toekomstbestendig te zijn. Spijtig genoeg blijft de uitvoering vaak beperkt tot ‘het zit in mijn hoofd’. Bovendien denken, volgens Voka’s Digitale Quick Scan, 7 op de 10 ondernemers weinig of nooit na over de noodzaak van een specifieke digitale strategie. Dit is een kapitale fout.
auteur: Ulrich Petré (30/06/2022)
Niet beschikken over een digitale strategie in 2022 betekent net hetzelfde als een ontdekkingsreiziger in de 15e eeuw zonder kompas met zijn schip de open zee te laten doorkruisen op zoek naar nieuwe landen. Christoffel Columbus of Vasco Da Gama zouden heel wat routes bevaren hebben met weinig of geen richting. Vermoedelijk zouden ze nooit Amerika of Indië ontdekt hebben.
Toch voeren vandaag vele ondernemingen digitale transformaties stap voor stap door zonder kompas en dus met weinig of geen richting. Nochtans ligt de basis voor een duurzame groei bij een goed gedefinieerde digitale strategie.
Een digitale strategie is net als een kompas. Je brengt je doelgroepen, waardepropositie en infrastructuur goed in beeld. Je houdt je bedrijfsdoelen voor ogen. En je hebt een plan bedacht om daarheen te navigeren. Soms wijk je van je koers af wegens omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de huidige Oekraïnecrisis, maar het kompas helpt je steeds opnieuw om de juiste richting te vinden.
Dit kompas brengt duidelijke voordelen voor jouw onderneming met zich mee. In eerste instantie helpt het je om het grotere geheel te zien en om vast te stellen waar je digitalisatie doelbewust kan inzetten. Zo voorkom je een wildgroei aan digitale oplossingen en kan je je bedrijfsprocessen efficiënter inrichten.
Daarnaast krijg je een veel beter zicht op de benodigde mix aan menselijk kapitaal en digitale technologieën. Door digitale technologieën effectiever te implementeren, maak je de verschillende teams binnen je onderneming veel wendbaarder. Dit versnelt deliverables, kennisdeling, rapportage en besluitvorming.
Ook de klantbetrokkenheid en -tevredenheid stijgt. Het aannemen van een digitale strategie helpt voldoen aan de veranderende behoeften en noden van je klanten. Jouw strategie plaatst je onderneming waar je klanten zijn, zodat ze gemakkelijker met jou kunnen communiceren en zaken doen.
Kortom, een digitale strategie is onmisbaar. Ze mag zeker niet in je hoofd blijven of in beton gegoten zijn. Integendeel, laat je medewerkers ze gebruiken als een kompas en beweeg je kompas op regelmatige tijdstippen zo rond dat je pijl terug naar je doel wijst.
Dit opiniestuk verscheen in het maandelijkse magazine ‘Ondernemers’ van Voka-kamer van koophandel Vlaams-Brabant van Juni 2022. De online publicatie kan hier bekeken worden.
Op zoek naar een lezing, inspiratiesessie of content over digitalisering, leergoesting of cybersecurity? Contacteer me vrijblijvend op ulrich@puvacoaching.be of 0496 47 81 58.
[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]
< terug
Kerkeveld 18
2230 Herselt (België)
BE 0765.493.415
+32 496 47 81 58
info@puvacoaching.be
Linkedin
Instagram
Facebook
Maak een afspraak